Going beyond the algorithm: Ethics and humanism in the use of artificial intelligence in teaching

Keywords: Artificial intelligence, education, ethics, technological dehumanization, algorithmic

Abstract

The incorporation of artificial intelligence (AI) into education poses challenges that go beyond the technical: it touches the very heart of teaching practice. This essay proposes a critical reflection on the ethical implications of integrating AI into the classroom, emphasizing three key aspects: the potential dehumanization of the pedagogical relationship, the risks associated with algorithmic biases and inequity, and the urgent need for teacher training that combines digital skills with ethical thinking. Through a reflective and argumentative approach, it highlights that the real challenge is not only how to use AI, but how to do so without abandoning the fundamental values ​​of education. Rather than adopting these tools passively or uncritically, teachers must take an active role, ensuring that technology is always at the service of teaching with a human, fair, and empathetic meaning. Because education is not only about transferring knowledge, but also about accompanying people in their learning process.

References

Acosta, D. D. R. (2023). Más allá de las palabras: inteligencia artificial en la escritura académica. Escritura Creativa, 4(2), 36-58. https://portal.amelica.org/ameli/journal/665/6654810004/6654810004.pdf

Gómez Vahos, L. E, Muñoz, L. E. M., & Londoño-Vásquez, D. A. (2019). El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Encuentros, 17(02), 118-131. https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510011/html/

Moreno Olivos, T. (2016). Evaluación del aprendizaje y para el aprendizaje: reinventar la evaluación en el aula. Universidad Autónoma Metropolitana. https://casadelibrosabiertos.uam.mx/contenido/contenido/Libroelectronico/Evaluacion_del_aprendizaje_.pdf

Ramírez-Mera, U., & Tur, G. (2019). Seguridad y fiabilidad en la gestión de la información de los entornos personales de aprendizaje (PLE) en la Educación Superior. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (70), 18–33. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.70.1435

Rivas, A. (2019). ¿Quién controla el futuro de la educación?. Siglo XXI Editores.

Roco, F. (2019). Comunicación y revolución tecnológica: Aportes para la comprensión humana en la era digital. Editorial Universidad de La Serena.

Román Acosta, D. (2023). Aplicación de la inteligencia artificial en la investigación académica: caso ChatGPT. Finanzas Y Negocios, 3(2), 41–61. Recuperado a partir de https://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/Finanzasynegocios/article/view/323

Roman-Acosta, D., Caira-Tovar, N., Rodríguez-Torres, E., & Pérez Gamboa, A. J. (2023). Effective leadership and communication strategies in disadvantaged contexts in the digital age. Salud. Ciencia Y Tecnología-Serie De Conferencias, 2, 532. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9872019.pdf

Valle Escolano, R. (2023). Inteligencia artificial y derechos de las personas con discapacidad. Revista Española De Discapacidad, 11(1), 7-28. https://www.cedid.es/redis/index.php/redis/article/view/866

Published
2023-12-30
How to Cite
González Ciriaco, L. A. (2023). Going beyond the algorithm: Ethics and humanism in the use of artificial intelligence in teaching. Revista Científica Conexiones Multidisciplinarias, 1(2). Retrieved from https://itcc.edu.mx/revista/index.php/rcm/article/view/19
Section
Essay