Educational quality management through the CAF model in two school districts in the Dominican Republic
Abstract
Educational quality management has become a strategic pillar for strengthening school systems, especially in contexts seeking to ensure inclusive and sustainable education. In the Dominican Republic, the CAF Model has been adopted as a tool for self-assessment and continuous improvement in schools. However, its effective implementation presents significant challenges. The objective of this study was to analyze the level of implementation of the CAF Model in educational quality management in schools belonging to Districts 06-05 (La Vega Este) and 16-01 (Cotuí) and to identify its main institutional weaknesses. A mixed approach was used: descriptive and non-experimental. Data collection included structured surveys, semi-structured interviews, and documentary analysis. A total of 128 educational stakeholders participated: principals, management teams, teachers, and administrative staff. The results revealed significant deficiencies in the three dimensions analyzed: integration of educational policies, preparation of the Institutional Quality Committee (CIC), and cooperative participation. In all of them, the perception of inadequate or inadequate implementation prevailed, with a lack of staff training and a weak organizational culture standing out as the main obstacles. It is concluded that educational quality management through the CAF Model faces structural limitations that require urgent interventions focused on training, cooperation, and strengthening school leadership. The study offers useful evidence to guide contextualized educational improvement policies and strategies.
References
Agenda 2030. (2022). Marco de asistencia de las Naciones Unidas para el desarrollo. Santo Domingo, República Dominicana.
Bell, J. (2014). Doing your research project: A guide for first-time researchers. McGraw-Hill Education.
Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27–40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Sage Publications.
Encalada, M. (2020). Importancia de integrar la calidad a la cultura organizacional en instituciones de educación superior. Revista Científica Ecociencia, 7, 1-17. https://doi.org/10.21855/ecociencia.7.277
Fernández, A., Torres, D., Córdova, E., & Zurita, M. (2020). Gestión de la calidad en instituciones de educación superior. Dilemas Contemporáneos Educación Política Y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v33i1.2102
Fink, A. (2013). How to conduct surveys: A step-by-step guide. Sage Publications.
Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill.
Kvale, S. (2007). Doing interviews. Sage Publications.
Llanos Encalada, M. del P. (2020). Importancia de integrar la calidad a la cultura organizacional en Instituciones de Educación Superior. REVISTA CIENTÍFICA ECOCIENCIA, 7, 1–17. https://doi.org/10.21855/ecociencia.70.277
Ministerio de Administración Pública (MAP). (2010). Decreto 211-10, Modelo CAF (Common Assessment Framework). Santo Domingo, R. D.
Ministerio de Administración Pública (MAP). (2017). Modelo CAF (Common Assessment Framework) - Marco Común de Evaluación. Santo Domingo, R. D.
Ministerio de Economía, Planificación y Desarrollo. (2012). Ley 1-12 Estrategia Nacional de Desarrollo 2030. Santo Domingo, República Dominicana.
Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods (4th ed.). Sage Publications.
Pérez Panduro, S., & Flores, E. (2022). Gestión de recursos humanos en el sector público de América latina, 2017-2021: revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 3965-4000. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.2141
Poquioma Woo, M. A., Saldaña Poquioma, , K. D. J. D. C., Barrenechea Moreno, H. G., & Prado Lozano, P. (2021). Gestión de la calidad en la educación superior: una revisión sistemática. IGOBERNANZA, 4(16), 334–356. https://doi.org/10.47865/igob.vol4.2021.160
Puma, D., Dueñas, B., Grajeda, B., Fernández, G., & Rivera, R. (2022). Inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales y la gestión del aprendizaje docente: en las instituciones educativas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 2657-2674. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3712
Pupo Guisado, B., Cruz Garrido, Y., & García, M. R. (2021). Formación y mejora del liderazgo para perfeccionar el sistema de gestión de la calidad en empresa cubana. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(2). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-78902021000100033
Quintana Torres, Y. E. (2018). Calidad educativa y gestión escolar: una relación dinámica. Educación Y Educadores, 21(2), 259–281. http://doi.org/10.5294/edu.2018.21.2.5
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.). Sage Publications.
Vargas Alfaro, L. (2024). Evaluación y mejora continua, procesos para la calidad en la educación. R.E.L.-UISIL, 8(02). https://doi.org/10.61285/r.e.l.-uisil.v8i02.156
Vesga, J. J. (2013). Cultura organizacional y sistemas de gestión de la calidad: una relación clave en la gestión de las instituciones de educación superior. Revista Guillermo De Ockham, 11(2), 89–100. https://doi.org/10.21500/22563202.612
Copyright (c) 2024 Ynosencia Merejo Medrano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.